वर्षको अन्तिम तिर— “बाँच्ने प्रयत्न गरौं”

 वर्षको अन्तिम तिर— “बाँच्ने प्रयत्न गरौं”


 बढ्दो विश्व शक्ति सङ्घर्षमा सिमान्तका साना देशहरू सँधै दोस्रो विश्वयुद्धमा टुक्राइएको ‘पोल्याण्ड’ वा चेकोस्लाभाकियाको ‘सुडेटुनल्याण्ड’को क्रुर सम्भावनामा पनि रहन्छन् । अर्कोतर्फ युद्धको विभिषिकाबीच पनि स्वीट्जरल्याण्ड बन्ने सम्भावना पनि रहन्छ । 

रामचन्द्र श्रेष्ठ

२०८१को अन्तिम तिर आइपुग्दा गणतन्त्रले आफ्नो औचित्य पुष्टि गर्नुपर्ने अवस्था आएको छ । गणतन्त्र माथि प्रश्नहरू खडा भएका छन् । यो दिन एक्कासी आएको होइन ।

संसारका हरेक क्रान्तिहरूसँगसँगै प्रतिक्रान्तिका सम्भावनाहरू पनि उत्तिकै हुन्छन् । त्यसैले क्रान्तिलाई कुनै एक आन्दोलन वा एक दिनको सत्ता परिवर्तन भन्दा पनि निरन्तर प्रक्रियाको रुपमा बुझिन्छ । क्रान्तिले पुरानो सत्तामा हालीमुहाली गरेकाहरूको ‘स्वर्ग’ खोसेका हुन्छ, त्यसैले ती सधैं पुराना दिनहरूको ‘सुख’को गीत गुन्गुनाइरहन्छन् । तर, त्यो सुख तिनीहरूको नितान्त व्यक्तिगत हुन्छ । त्यस्तै पुरानो सत्ताको सामाजिक सत्ता पनि उत्तिकै बलियो हुन्छ । उक्त सामाजिक सत्ताको बलमा पुरानो सत्ता फर्काउने प्रयत्न सधैं रहन्छ । त्यसैले क्रान्तिले हरेक दिन नयाँ सम्भावना, नयाँ क्षितिज र नयाँ बिहानीतर्फ लम्काइरहन सक्नुपर्छ । क्रान्तिले आफुलाई पुष्टि गरिरहनुपर्छ । 

माओवादी सशस्त्र सङ्घर्ष, प्रतिगमन विरुद्धको आन्दोलन, मधेस आन्दोलन र जनजाति आन्दोलनको अनेक उथलपुथलबाट नेपालले सङ्घीयता, धर्मनिरपेक्षता, लोकतन्त्र, गणतन्त्र, समावेशी सिद्धान्तलाई अङ्गिकार गर्यो । जसरी संसारका हरेक परिवर्तनहरू पूर्णतया ‘चोखो’ हुँदैनन् त्यसैगरी यी आन्दोलनहरू पनि स्वार्थ, हिंसा, भूराजनीतिक चलखेलबाट मुक्त थिएनन् । तथापी २०६३ देखि २०७२ सम्मको लामो स‌ङ्क्रमणकालपछि नेपालले नयाँ संविधान जारी गर्यो, त्यो पनि देशको एउटा पक्षको असहमति र छिमेकीको अघोषित नाकाबन्दीसँगै । सङ्क्रमणको लामो अवधि, भूकम्पको निर्मम प्रहार र नाकाबन्दीले नेपाली जनता थाकिसकेका थिए । संविधान घोषणाले एउटा अवसर र आशा सञ्चार गरेको थियो । २०७४ को निर्वाचनसँगै संविधान संस्थागत गर्ने शृंखला शुरु भयो । यो क्षण चुनौती र अवसरको थियो । परिवर्तनको नेतृत्व गरेका राजनीतिक दलहरूसँग समयले स्वर्णीम अवसर प्रदान गरेको थियो । त्यसमाथि देशका ठूला भनिने वामपन्थी दलहरू एकै ठाउँमा आएका थिए र संसदमा दुई तिहाई बहुमत थियो । नेपाली राजनीतिक अस्थिरताको अनवरत चक्रमा यो नविनतम घटना थियो । तर, यी सबै अवसरहरू उपयोग हुन सकेनन् । फलस्वरुपः समाज निराशाको थप ओरालो यात्रा झरिरह्यो । 

क्रान्ति निरन्तर प्रक्रिया हो । २०६३ पछिको यो लामो अवधिमा राजनीतिक दलहरूले परिवर्तनलाई विकसित गर्ने, सामाजिकीकरण गर्ने र सांस्कृतिक परिवर्तनको चरणमा जाने कष्ट साध्य यात्रा गर्नै चाहेनन् । आज पुनरुत्थानवादीप्रति फर्केर धारे हात लगाउनुपूर्व धेरैपटक आफ्नै छातीमाथि हात राखेर प्रश्न गर्न जरुरी छ । 

स्नातक अध्ययनरत विद्यार्थीहरूसँग धर्मनिरपेक्षताबारे चर्चा गर्दा उनीहरूले आफ्नो बुझाई राखे— धर्मनिरपेक्षता भनेको धर्म सजिलै परिवर्तन गर्न पाउनु हो । हाम्रो समाजमा धर्मनिरपेक्षताबारे यो कमजोर बुझाई किन भयो ? किनभने राजनीतिक दलहरूले धर्मनिरपेक्षताको दार्शनिक अवधारणालाई सामाजिकीकरण गर्ने कुनै कोशिस गरेनन् । धर्मनिरपेक्षता भनेको राज्यको धर्म नहुने र धर्म व्यक्तिगत स्वतन्त्रताको विषय हुनु हो भन्ने समाजमा स्थापित हुन सकेन । उल्टो राजनीतिक दलहरूले सत्ता अभ्यासका क्रममा धार्मिक पक्षधरतालाई औधी स्थान दिए । विद्यालय, सार्वजनिक पुस्तकालय, कला, साहित्य, संगीतमा राज्यको भूमिका बढाउनुको साटो मन्दिर, मस्जिद, गुम्बा र चर्चमा खर्च गरिए । दार्शनिक, वैज्ञानिक, अनुसन्धातालाई प्राथमिकता दिनुको साटो ‘बाबा’ र ‘यज्ञ’हरूले स्थान पाए । संघदेखि स्थानीय सरकारसम्मका बजेटहरू पल्टाउने हो भने धर्मको नाममा भएका लगानी र ज्ञानको क्षेत्रमा गरिएको लगानीको तुलना लाजलाग्दो छ । राज्यले धार्मिक संस्थालाई मानवीय कार्यको लागि उत्प्रेरित गर्नुपर्ने थियो । ‘धर्मनिरपेक्षता’लाई धर्म परिवर्तनको ‘तुच्छ’ व्याख्या गर्ने पुनरुत्थानवादीहरूलाई सरल प्रश्न छ, ‘विदेश’का चर्चहरूले ‘मानवीय सेवा’को लागि कोष खडा गरेर संसारभर मानवीय कार्य गरिरहँदा हाम्रा मन्दिरहरूले के गरे ? पशुपतिनाथमा उठ्ने भेटीले ‘अति सस्तो’ क्यान्सर अस्पताल सञ्चालन गरेर अनुपम नमुना सिर्जना गरे हुन्न ? त्यो भन्दा ठूलो ‘धर्म’ संसारमा अरु केही होला ? 

राजनीति ओरालो लागेपछि समाजमा हरेक संस्थाहरू ओरालो लाग्दा रहेछन् । राजनीतिक दलहरूलाई प्रश्न गर्नुपर्ने, आलोचना गर्नुपर्ने संस्थाहरूले राजनीतिक दलहरूभन्दा झनै तीव्र गतिमा ओरालो यात्रा लाग्न थाले । जुनसुकै समाजको बौद्धिक जमातले नेतृत्वलाई सँधै प्रश्न गरिरहनुपर्छ यस अर्थमा कि नेतृत्वलाई आफ्ना हरेक कदममा विचार गर्नुपर्नेहोस् । नेतृत्वका तर्कहिन, आधारहिन र अवैज्ञानिक तथ्यहरूलाई पनि बौद्धिक जमातले घण्टौ सुनेर बसिरह्यो । केही लेखनदासहरूले महिमामण्डन गरिरहे । परिणाम नयाँ पुस्ताको सचेत पंक्तीले यी ‘फ्यालेसी’प्रति घृणाभाव राख्यो । सामाजिक सञ्जालमार्फत् त्यो घृणा समाजमा छताछुल्ल भयो । समाजमा आइपुग्दा सचेत ‘आलोचना’ पनि कतिपय अवस्थामा ‘गाली’ बनिदिन्छ । स्वार्थ समूहले त्यसलाई आफु अनुकुल प्रयोग गरिदिन्छ । 

समाज ओरालो लागेको अर्को उदाहरण हो— शैक्षिक संस्थाहरू । विज्ञान अध्यापन गर्ने शैक्षिक संस्थाहरूले आफ्ना कार्यक्रमहरू होटलहरूमा गर्न थाले र तिनका प्रमुख अतिथि बजारमा चलेका कलाकारहरू र तथाकथित ‘उत्प्रेरक वक्ताहरू’ हुन थाले । तिनले देशकै ख्यातिप्राप्त वैज्ञानिकहरू निम्ताएर नयाँ पुस्तालाई प्रेरणा प्रदान गर्न सक्थे । तर, यो समाजशास्त्री इमाइल दुर्खाइमको भाषामा ‘एनोमी’को अवस्था हो । दुर्खाइमका अनुसारे समाजमा मूल्यहरू ओरालो लागेको अवस्था नै एनोमी हो । यो अवस्थामा व्यक्ति र समाजको दुरी बढ्दै जान्छ । सामाजिक ऐक्यबद्धता कमजोर हुन्छ । मान्छे एक्लो हुँदै जान्छ । आज हामीले नेपाली समाजमा निराशामात्र देखिरहेका छौ किनभने हामी एनोमीको अवस्थामा छौ । हामी मूल्यहरू ओरालो लागेको अवस्थामा छौ । मूल्यहरूको विघटन हाम्रो मुख्य समस्या हो । 

समाजलाई राजनीतिले नै डोहोर्याउने हो । राजनीतिलाई दर्शनले आधार प्रदान गर्ने हो । दर्शनले विचारधाराको निर्माण गर्छ । राजनीतिक दलका तत्कालीन कार्यक्रमहरु विचारधारामा आधारित हुन्छन् । तर, राजनीतिक दलहरू दर्शन विहिन हुन थाले । राजकीय सत्तालाई समाज परिवर्तनमा कसरी प्रयोग गर्ने हो, विकासका सैद्धान्तिक अवधारणा के हुन्, जनताका जीवनशैलीलाई उठाउने उपायहरू के हुन् जस्ता विषयमा राजनीतिक दलहरूमा घनीभूत छलफल हुनुपर्ने हो । दलहरूको निष्कर्ष र कार्यक्रमहरू राजनीतिक दलका जनप्रतिनिधिहरूले अभ्यास गर्ने हो । जनप्रतिनिधिलाई सुझाव र मूल्याङ्कन गर्ने दलीय संरचना हुनुपर्ने हो । तर, राजनीतिक दलहरू चुनावी टिकट बेच्ने अखडामा रुपान्तरण भए । समाज परिवर्तनको उद्देश्यले दलमा जीवन समर्पण गरेको कार्यकर्ता निराशाको सुस्केरा फेरिरहेछ, सत्ताको भाग खान आएको चैते नेताको आसेपासे बनेर अट्टहास गरिरहेछ । यो नै सबैभन्दा क्रुरतम दृश्य हो र यो नै सबैभन्दा भयानक प्रतिगमन हो । 

२०८१को अन्त्यतिर आइपुग्दा हामी दुई विपरीत दर्शनको ‘झण्डा बोक्ने’ दलहरूको संयुक्त शासन अनुभव गरिरहेछौ । उसो त सत्ताको अङ्कगणितका अगाडि न त ‘प्रतिगामी’ न त ‘बुर्जुवा’, न त ‘साम्यवादी’ रहन्छ । अङ्कगणित गंगाजल हो जसले हरेक वादका ‘पाप’हरू पखालिदिन्छ ।

२०८१को अन्त्यतिर आइपुग्दा पुनरुत्थानवादीको बढ्दो साहस, अर्थतन्त्रको ओरालो तथ्याङ्क, विश्व जगत्मा नयाँ त्रास र युवाहरूको तीव्र निराशा घनिभूत छ । ट्रम्पको पुनरोदय, व्यापार युद्ध र युएसएड जस्ता संस्थाहरूको अवसानले नेपालजस्तो विश्व प्रणालीको सिमान्तकृत देशमा अनेकौं ‘खतरा’हरू सिर्जना भएको छ । बढ्दो विश्व शक्ति सङ्घर्षमा सिमान्तका साना देशहरू सँधै दोस्रो विश्वयुद्धमा टुक्राइएको ‘पोल्याण्ड’ वा चेकोस्लाभाकियाको ‘सुडेटुनल्याण्ड’को क्रुर सम्भावनामा पनि रहन्छन् । अर्कोतर्फ युद्धको विभिषिकाबीच पनि स्वीट्जरल्याण्ड बन्ने सम्भावना पनि रहन्छ । यो देशको नेतृत्वको कुटनीतिक पहलकदमीमा बढी भर पर्छ । 

निराशाको घोर अँध्यारोमा पनि आशाको किरण त बाँकी नै रहन्छ । युएसएडको सहयोग नहुँदा हाम्रा सामाजिक मुद्दाहरू आफ्नो भरमा उठाउने अवसर पनि रहन्छ । विश्व बजारमा व्यापार युद्ध हुँदा हाम्रा उत्पादनहरूले बजार पाउने सम्भावना पनि हुन्छ । हरेक अप्ठ्यारोमा प्रगतिको नयाँ सम्भावना पनि हुन्छ तर त्यसलाई देख्ने ज्ञानचक्षु हामीसँग हुनुपर्छ । हामीसँग समग्र समाजलाई ‘मूल्य’तर्फ लैजाने र नयाँ सम्भावनाको खोजी गर्ने अठोट हुनुपर्छ । हाम्रा सामाजिक र राजनीतिक संस्थाहरूमा सुशासनको अभ्यास गर्ने अभियानको खाँचो छ । राजनीतिक दलहरू ‘चुनाव टिकट’ बेच्ने र ‘हस् हजुर’को कारखानाबाट ‘चिन्तन’को केन्द्र बनाइनु जरुरी छ । पुनरुत्थानवादीलाई धारे हात लगाउनुभन्दा आफ्ना प्रयत्नहरूलाई बढी जोड दिऔं । नयाँ वर्षको क्षितिज त्यति उज्यालो छैन । देश वायु र सामाजिक–राजनीतिक प्रदुषणले डम्म ठाकिएको छ । आउनुस्, श्वास फेरौं । फेरि बाँचौं । बाँच्ने प्रयत्न गरौं ।


२०८१ चैत ३० गतेकाे लुम्बिनी दैनिक पाहुरमा प्रकाशित


Comments